Des d’Olot Educació procurem generar espais de complicitat i treball conjunt amb un munt d’organismes, entitats, empreses i persones de la ciutat, de la comarca i del país. Perquè el treball en xarxa dona més sentit a tot allò que fem i assegura una revisió contínua dels nostres objectius.
El Consell Escolar Municipal és el màxim òrgan participatiu de la comunitat escolar i educativa de la ciutat. Dona suport i acompanya les polítiques educatives de l’Ajuntament, orienta l’acció de govern dins el seu àmbit d’intervenció i en garanteix la transparència.
Està format per representants de tota la comunitat escolar: centres educatius —direccions, claustres, PAS, famílies i alumnat—, associacions, sindicats i grups polítics. Les persones que en formen part són elegides segons el reglament propi d’aquest òrgan participatiu pel termini d’un curs escolar i la seva presidència correspon a l’alcalde o alcaldessa de la ciutat.
El Consell Escolar Municipal es reuneix en forma de ple cada trimestre i, de manera extraordinària, sempre que el ple o la presidència ho sol·licita. S’hi tracten temes que determina la normativa i també s’hi exposen diverses reflexions i propostes a l’entorn de tot allò que afecta l’educació a la ciutat. Al llarg del curs treballa a través de diverses comissions permanents (i si es considera pertinent també se’n poden crear de puntuals per abordar temes específics):
Comissió de Famílies. Està formada per representants de cada una de les associacions de famílies (AFA o AMiPA) dels centres educatius d’Olot i té com a principal objectiu aportar i organitzar temes i activitats que siguin d’interès per a les famílies. Per fer-ho possible, facilita la coordinació entre les associacions de famílies dels diversos centres, identifica les seves principals preocupacions per exposar-les al CEM i les informa sobre tot allò que es treballa des del Consell.
Comissió d’Alumnes. La integren joves de tots els instituts de la comarca. És un grup estable de creació d’activitats socials i culturals per als joves, i de treball i de reflexió sobre els temes proposats pel CEM. També s’encarrega de recollir l’opinió de les persones joves que formen part dels instituts per traslladar-la al ple del CEM. Es reuneix regularment cada setmana del curs escolar de manera rotativa a cada un dels centres educatius que hi participen.
Comissió de Primària i de Secundària. La Comissió de Primària la formen els directors de tots els centres d’infantil i de primària de la ciutat i la Comissió de Secundària està integrada per tots els directors dels centres d’educació secundària i postobligatòria d’Olot, així com pels representants d’altres centres educatius com el PQPI, l’Escola d’Adults, la FES, l’EOI, etc. En ambdós casos els seus objectius són recollir inquietuds relacionades amb l’educació, treballar el tema plantejat pel CEM, en cas que n’hi hagi, i promoure la formació sobre temes que afecten tota la comunitat educativa.
Comissió d’Escoles Bressol. S’anomena Interescoles i està formada per totes les escoles bressol públiques i privades de la ciutat. Es reuneix un mínim de tres vegades l’any per parlar i per debatre sobre temes d’educació dels 0 als 3 anys. Al llarg dels diferents cursos ha dut a terme diversos projectes, alguns relacionats amb informar i difondre temes d’interès per a les famílies i d’altres realitzats dins les escoles bressol.
— Projecte de ciència a les escoles bressol. Comptava amb la col·laboració del Departament de Didàctica de la Universitat de Girona i consistia a elaborar unes maletes de la ciència que rodaven per les escoles bressol.
Des del curs 2014-2015 aquesta Comissió escull un tema comú cada any perquè les escoles bressol el treballin i, posteriorment, el mostrin a la ciutat.
s Here
El Consell dels Infants d’Olot és un òrgan de participació, consulta i assessorament de l’Alcaldia i el Govern municipal sobre qüestions d’interès general per a la ciutat, entenent que aquesta és un espai on es fomenten i arrelen costums i hàbits.
Un dels seus objectius principals és donar a conèixer als adults el punt de vista dels infants, no només en temes estrictament infantils, sinó en tots els aspectes relacionats amb la ciutat, desenvolupant així una major sensibilitat cap a la relació entre la ciutat i l’infant.
El Consell dels Infants està format per:
- Dos representants escollits per l’alumnat de les diverses escoles que participin al projecte cada curs.
- Un tècnic o tècnica de l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament.
Les principals funcions del Consell dels Infants són les següents:
- Treballar els temes acordats des del Consell o aquells que siguin proposats per l’Ajuntament.
- Debatre i consensuar entre tots les propostes relatives al tema que es treballi.
- Presentar el treball desenvolupat durant tot el curs i les propostes acordades a tots els membres del consistori per tal que els diferents grups representats hi donin una resposta.
El Consell dels Infants funciona a través del Ple. Sempre que es cregui necessari i convenient aquest organisme podrà crear comissions de treball.
Un cop a l’any, se celebra el Ple del Consell dels Infants a l’Ajuntament d’Olot amb la totalitat del consistori. Allà s’hi presenten les seves propostes.
És una jornada de formació i reconeixement pensada expressament per a l’alumnat que desenvolupa la tasca de delegat o delegada d’aula de tots els centres de secundària de la ciutat i comarca.
Aquesta activitat persegueix principalment tres objectius:
- Oferir una formació personal, actual i imprescindible per poder desenvolupar millor la seva tasca com a delegats i delegades.
- Agrair la seva participació activa com a ciutadans i ciutadanes.
- Potenciar les iniciatives de les persones joves com a agents bàsics de desenvolupament.
La jornada l’organitza la Comissió d’Alumnes del Consell Escolar Municipal amb el suport i l’assessorament tècnic de l’Àrea de Cultura i Educació i consisteix en una selecció acurada de tallers i xerrades on els participants es poden inscriure lliurement.
És un espai de coordinació i de tractament dels casos d’absentisme escolar al municipi, amb representació de tots els professionals i dels serveis implicats en la seva resolució (els centres educatius, l’EAP —Equip d’Assessorament i Orientació Pedagògica—, la inspecció educativa, el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa, l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, el CSMIJ —Centre de Salut Mental Infantil i Juvenil—, la Policia Local i els Mossos d’Esquadra).
Aquesta Comissió es reuneix de manera bimensual i aborda els casos d’absentisme greus derivats des dels centres educatius amb la finalitat d’acordar les actuacions que s’han de realitzar de manera conjunta amb tots els serveis implicats.
Les Comissions de Garanties d’Admissió d’Alumnes garanteixen el compliment de les normes sobre admissió de l’alumnat al segon cicle d’educació infantil i a l’ensenyament obligatori i, paral·lelament, la participació dels diferents sectors educatius en el seguiment del procés de gestió de llocs escolars.
Aquestes comissions estan formades per inspecció educativa, representants de l’equip d’atenció psicopedagògica, representants de les escoles i instituts, representants de les famílies i representants tant del Consell Comarcal com de l’Ajuntament.
Les seves funcions són les següents:
- Supervisar el procés d’admissió de l’alumnat i el compliment de les normes que el regulen.
- Oferir lloc escolar durant el període de preinscripció, i també una vegada aquest ha finalitzat, als alumnes que encara no estiguin escolaritzat i les sol·licituds dels quals no hagin pogut ser ateses pels consells escolars. Tot això sempre d’acord amb l’oferta de places existent i les preferències de centre explicitades per les famílies a la sol·licitud.
- Facilitar l’orientació i l’escolarització de l’alumnat amb necessitats educatives específiques.
Aquestes comissions s’emparen en el Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió als centres del servei d’educació de Catalunya.
És un òrgan de gestió que té per objecitu afavorir que els organismes i les entitats que treballen per al foment o l’ensenyament de la llengua catalana es complementin perquè la feina sigui més efectiva i els recursos, més rendibles.
Aglutina nou organismes diferents, alguns de caràcter social i d’altres que pertanyen a l’Administració local. Hi és representada l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, l’Àrea de Joventut del Consell Comarcal de la Garrotxa, el Centre de Formació d’Adults, membres ELIC del Departament d’Ensenyament, el Consorci d’Acció Social de la Garrotxa, Càritas Garrotxa, Òmnium Cultural Garrotxa i el Servei de Català d’Olot-la Garrotxa del Consorci per a la Normalització Lingüística.
La Comissió per la Llengua d’Olot i la Garrotxa es va constituir oficialment l’1 de juliol del 2021 prenent com a referència la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines, en funcionament des del 1995.
Està integrada per tots els equips i els serveis de la comarca que treballen per la infància i l’adolescència. És una eina de coordinació entre tots ells per tal de millorar els programes de participació, prevenció, promoció, detecció i protecció de la infància i l’adolescència.
La funció primordial de la Taula d’Infància és donar i rebre informació per poder conèixer les actuacions que es realitzen en relació amb la infància, l’adolescència i els joves, així com poder unificar esforços per evitar les duplicitats i ser més eficaços.
És un espai de trobada i de coordinació entre tots els agents d’educació postobligatòria del municipi per potenciar el treball en xarxa, l’intercanvi d’informació i de metodologies, i la identificació de necessitats formatives no cobertes per a joves de 16 a 21 anys residents a la comarca.
Aquesta Taula es reuneix quatre cops al llarg del curs i aborda temàtiques diverses, com ara l’estat de les preinscripcions, les matrícules, les vacants, les llistes d’espera, els abandonaments i les baixes a mig curs, les novetats i l’oferta per al curs vinent.
Té la finalitat de coordinar les actuacions dels diferents organismes i entitats de la comarca que treballen per a la cohesió social. Els objectius que persegueix són definir els reptes i buscar-hi respostes conjuntes; planificar, consensuar i coordinar les diverses actuacions. A més, es realitzen estudis sobre pobresa, vulnerabilitat, cohesió i dinàmiques comarcals de manera continuada per conèixer l’estat de la situació i tenir-ne una evolució.
Està organitzada per diverses comissions de treball, cada una de les quals està liderada per diferents agents i aborda uns temes específics. En concret les necessitats bàsiques, l’ocupació, l’habitatge, la salut, l’educació i la inclusió digital.
A la Taula, la qual es reuneix trimestralment, hi participen diferents agents: Salut Pública de Girona Nord, Càritas Garrotxa, Creu Roja Garrotxa, MANS per l’Acció Solidària, DinàmiG, Agència d’Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa, Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, Àrea d’Educació i Joventut d’Olot del Consell Comarcal de la Garrotxa, Dipsalut, Oficina d’Habitatge i Consorci d’Acció Social de la Garrotxa.
La Taula de Cohesió Social es va crear el 2014 i està liderada pel Consorci d’Acció Social de la Garrotxa.
La Taula d’Acollida coordina, des del primer moment, els diferents serveis que formen part de la xarxa d’acollida del municipi amb l’objectiu de garantir l’acollida, l’adaptació i la integració de la població nouvinguda i refugiada a la Garrotxa.
Aquesta taula de coordinació i treball conjunt inclou referents de l’Administració local i catalana, així com també entitats de diversos àmbits: l’Oficina Municipal d’Educació, el Servei de Català, el Centre de Formació d’Adults, l’Hospital d’Olot, les àrees bàsiques de salut, l’Oficina d’Habitatge, l’Àrea de Cultura i Educació de l’Ajuntament d’Olot, el Servei d’Orientació i Inserció Laboral de DinàmiG, l’Oficina d’Atenció al Ciutadà, la Policia Local, el Departament d’Acció Social de la Generalitat de Catalunya, el SOC, Càritas Garrotxa i la fundació CEPAIM.
Tots aquests serveis mantenen una comunicació fluida de manera continuada i es reuneixen presencialment com a mínim dos cops l’any. L’objectiu d’aquestes trobades és intercanviar informació sobre l’atenció que es dona a les persones nouvingudes i/o en procés d’assentament i detectar les necessitats per donar-hi resposta coordinadament.
Està coordinada per l’Ajuntament d’Olot, a través del Consorci d’Acció Social de la Garrotxa.
La funció principal de la Taula Local de Planificació és fer propostes a l’òrgan competent del Departament d’Educació en matèria de programació de l’oferta educativa.