En el temps no lectiu, es produeixen moltes desigualtats entre infants i joves, i les activitats extraescolars i de lleure educatiu són elements clau en el desenvolupament cognitiu i social.

El programa Accés Obert té per objectiu que infants i joves d’entre 6 i 18 anys que es troben en situació de vulnerabilitat puguin participar a activitats de lleure i/o extraescolars que s’ofereixen a la ciutat durant el curs escolar i també durant els períodes de vacances.

Hi ha dues línies de suport:

Econòmic: quan la família no pot assumir el cost de l’activitat.

Professional: quan a causa d’una diversitat funcional o cognitiva es necessita el suport d’un professional per desenvolupar l’activitat.

Qui pot demanar els ajuts?

Professionals del Consorci d’Acció Social de la Garrotxa i d’altres recursos de la ciutat que atenen famílies en risc d’exclusió.

Professionals del Departament d’Educació de la Generalitat (docents, EAP, TIS, etc.).

COM DEMANAR ELS AJUTS?

Quan un professional detecta la necessitat que un infant o jove faci un activitat ha de seguir el següents procediments, segons si és un professional que treballa amb famílies amb risc d’exclusió o si treballa al Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

Professional que treballa amb famílies en risc d’exclusió

1. Sol·licitud: Cal omplir el document Document de detecció i comunicació de la sol·licitud d’ajuda d’Accés Obert (que es pot descarregar aquí mateix) i enviar-lo a educacio@olot.cat.

2. Resolució: Des de l’Àrea de Cultura i Educació es valora la petició i es comunica al professional que ha fet la petició.

3. Acompanyament inicial: El professional s’ha d’encarregar d’acompanyar la família per fer la inscripció a l’activitat i ajudar-la en tot allò que pugui necessitar.

4. Seguiment: El professional fa el seguiment de l’activitat en coordinació amb el responsable del programa Accés Obert.

Professional del Departament d’Ensenyament

1. Sol·licitud: Cal omplir el document Document de detecció i comunicació de la sol·licitud d’ajuda d’Accés Obert (que es pot descarregar aquí mateix) i enviar-lo a educacio@olot.cat.

2. Resolució: Des de l’Àrea de Cultura i Educació es valora la petició i es comunica al professional que ha fet la petició.

Si la petició ha estat acceptada, des del programa Accés Obert es fan la resta de gestions per donar l’ajut.

INFORMACIONS IMPORTANTS

  • Per accedir a l’ajuda cal tenir DNI o NIE. Aquesta no es pot gestionar si la família només té passaport.
  • El programa se centra en població vulnerable i/o en situacions de risc, i es gestionen demandes a partir de la detecció de professionals dels àmbits educatiu o social.
  • Els infants i els joves no poden començar l’activitat fins que el procés administratiu de gestió de l’ajuda ha finalitzat, és a dir, fins que el responsable del programa Accés Obert ho notifica al professional que ha fet la derivació.
  • No s’assumeix l’import de la matrícula de l’activitat. Només es dona suport a les quotes mensuals o a les activitats de períodes de vacances escolars (Nadal, Setmana Santa i estiu) que es fan amb un sol pagament.
  • Si es detecten faltes d’assistència no justificades s’anul·larà l’ajuda.
  • Les ajudes són per a un curs escolar. En cas de voler continuar una activitat el curs següent, cal tornar a fer la petició.
  • El professional que fa la derivació s’ha d’encarregar de saber els detalls de l’activitat proposada (si hi ha plaça, els horaris, els preus, etc.). Només és per a professionals de serveis i entitats que atenen famílies amb risc d’exclusió, no per als docents.