El Pla Educatiu d’Entorn dissenya i implementa accions per afavorir la igualtat d’oportunitats, entesa com a igualtat d’accés, de recursos, de resultats i de dret a l’educació, especialment amb alumnat en condicions de vulnerabilitat.
Tallers de suport socioeducatiu
Actuació que vol proporcionar a l’alumnat, que viu en un entorn sociocultural desfavorit, unes condiciones que l’ajudin al seguiment del currículum escolar, a adquirir hàbits d’organització i estudi, i aprofitament de totes les oportunitats que té al voltant en el seu procés de desenvolupament personal.
Espai de suport lingüístic adreçat a l’alumnat que ha arribat fa poc a la ciutat (i al país) i que ha passat (o no) per les aules d’acollida dels instituts.
Servei preventiu i educatiu fora de l’horari escolar destinat a infants i joves que viuen en contextos de vulnerabilitat i que necessiten acompanyament i/o suport en el seu procés de desenvolupament personal, en relació amb els altres i el seu entorn i en el seu procés d’aprenentatge acadèmic.
Oportunitats educatives més enllà de l’escola
Taller de podcast amb l’objectiu de promoure l’educació intercultural i l’ús de la llengua catalana com a element de cohesió social; implicar al joves en el teixit social de la comaca; millorar les seves competències en expressió oral, escolta i atencií; millorar la comunicació amb els altres i la gestió del conflicte; potenciar l’educació en valors; enxarxar als joves nouvinguts amb els joves autòctons i contribuir al seu sentiment de pertinença; posar l’atenció en els aprenentatges que tenen lloc en espais educatius més enllà de l’escola.
Recurs pensat per a seixanta-quatre joves amb inquietuds per conèixer-se i tindre cura d’un mateix, amb dificultats de gestió emocional, amb problemes d’adaptació a nivell escolar o familiar, i que estan travessant un moment familiar delicat. El projecte Laboratori l’art de viure es proposa com a objectius estimular i enfortir la salut mental i emocional dels joves, potenciar l’autoconsciència i acompanyant-los a desenvolupar actituds i conductes saludables des d’un enfocament sistèmic.
Estudiants de la UdG de diferents edats fan de mentors d’adolescents d’origen estranger d’escoles i instituts de comarques gironines. La creació del vincle els aproxima a realitat diferents a través d’un procés d’aprenentatge mutu.
Ajudes destinades a obrir portes a infants i joves que per diferents motius (familiars, socials…) no participen de l’oferta d’activitats extraescolars i d’estiu. La família es compromet a pagar un percentatge de l’activitat.
Activitats d’un dia
Activitat d’orientació per a tots els alumnes de 1r d’ESO de la comarca dissenyada per potenciar l’activitat física. Es creen grups hereogenis formats per nois i noies de diferents centres educatius que aprenen i conviuen durant la jornada. Es treballa la presa ràpida de decisions i el consens del grup, la capacitat de concentració i d’observació, el desenvolupament de la imaginació a través de la interpretació de mapes, la millora de l’autoestima i les relacions personals.
Experiència pedagògica que recupera l’espai de joc per excel·lència: el carrer. Cada curs reuneix les infants de 3r de primària de totes les escoles de la comarca, que, per equips, coneixen i juguen a diferents jocs del món tot aprenent a cooperar.
Es realitzen dos circuits de 10 activitats cadascú (20 en total) liderades per uns 40 alumnes del Servei Comunitari (3º i 4º de l’ESO ), participen alumnes de 6è de primària de la comarca de la Garrotxa. Es tracta d’una jornada d’un dia de durada, a la tarda es realitza una activitat d’oci de qualitat, en concret cinema en versió original o teatre. Es celebra dos dies durant el mes de maig, ja que pel gran nombre d’infants es divideixen en dos grups de 250 alumnes.
Organitzada per mestres de les escoles de la comarca i liderades per uns 60 alumnes del Servei Comunitari (3º i 4º de l’ESO). Participen 600 alumnes en dos dies diferents del mes de maig. Adreçat a 4r de primària.
Estiu
Curs de natació per a nois i noies de 1r a 4t d’ESO dels centres públics i concertats d’Olot que no saben nedar. Se’ls ofereix un curs de natació d’una hora diària durant els mesos de juliol i agost.
Taller d’estiu que combina tasques escolars d’estiu i dinàmiques de relació i socialització. Destinat a infants i joves de 3r de primària a 1r d’ESO que necessiten un reforç per encarar bé el curs vinent i/o que tenen dificultats en l’àmbit social i de relació.
Espai obert de lleure socioeducatiu encarat a infants i joves d’entre 6 i els 12 anys, nouvinguts i establerts en un barri als afores de la ciutat. L’objectiu és oferir activitats culturals i de lleure a una població que, en general, participa poc de les iniciatives culturals i d’oci que es fan a Olot. Durant un mes a l’estiu es programen setmanalment tallers relacionats amb disciplines artístiques i sortides.
Formacions i jornades
Oferir recursos als docents per treballar l’educació literària a les aules.
Sessió formativa per tot el personal educador del PEE, inclòs el monitoratge. Amb l’objectiu de: donar valor i oferir eines pel que fa al model lingüístic, el tractament de la diversitat i la interculturalitat; millorar les seves competències; i ser un espai de suport i reflexió.
Comissions
Facilitar la coordinació entre els centres educatius i les entitats per obtenir el màxim d’efectivitat. Fer el seguiment i valoració de l’alumnat. Promoure noves iniciatives i buscar noves entitats de diferents àmbits.
Participació d’uns 120 alumnes dels centres d’educació secundària de la comarca, participaran 6 centres, alumnat de 3 i 4 ESO. La part formativa la realitza el Servei Educatiu. S’hi han de destinar 20 hores.
El grup de treball d’Aules d’Acollida + CLICS es troba un cop al mes amb la finalitat de compartir experiències i organitzar el CataOlot conjuntament amb l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament. La figura dels CLICS és clau en la comunicació PEE i els centres.